ISO – סם חדש קטלני פי 20 יותר מפנטניל

בינלאומי
12 ביוני 2022

מהו ISO ולמה הוא כל-כך מסוכן?

סמים הם בעיה חברתית חמורה מאז התקופה הפסיכדלית. אבל מאז, הם הולכים ומתחזקים ונעשים קטלניים יותר בהתמדה. מאל-אס-די בשנות ה-60, עד קראק קוקאין ואקסטזי בשנות ה-70 וה-80, הפוטנציאל להתמכרות עולה בהתמדה. בעשורים האחרונים, החוזק של המריחואנה הגיע לממדים מדאיגים. ואם זה לא מספיק גרוע, אז בעשור האחרון הופיעו אופיואידים סינתטיים ממכרים ביותר ולאחרונה הגיע הפנטניל. כל אחד מהם היה אחראי לרמות חסרות תקדים של התמכרות ומקרי מוות מסמים.

ניתן למצוא את ה-ISO בצורות שונות כגון אבקה, גבישים או טבליות, ולעתים קרובות מערבבים אותו עם סמים אחרים.
ניתן למצוא את ה-ISO בצורות שונות כגון אבקה, גבישים או טבליות, ולעתים קרובות מערבבים אותו עם סמים אחרים.
 

פנטניל כבר העלה את המוות ממנת-יתר לרמה חדשה. מאז תחילת המגפה של קוביד-19, מספר שיא של אמריקאים מתו ממנות-יתר של סמים, כשהפנטניל בולט ביניהם.

פנטניל, שהוא חזק פי חמישים עד מאה יותר ממורפיום, היה מיועד במקור להרדים מטופלים שעוברים ניתוח. עכשיו יש סם חדש בעיר – ISO – שיש לו את הפוטנציאל לגרום למקרי המוות מסמים לצאת במהירות משליטה אפילו יותר.

בוושינגטון די-סי הופיעו זנים חדשים של האופיואיד הסינתטי הזה, שהם חזקים פי כמה וכמה מהפנטניל. כמו כן דווח על מקרים באינדיאנה, בוויסקונסין ובאילינוי, ופרקליטת המדינה בפלורידה, אשלי מודי, פרסמה לאחרונה אזהרה על אופיואיד סינתטי בשם איסוטוניטזין (ISO) שהוא חזק פי 20 עד 100 מפנטניל. מאחר שלרוב מערבבים אותו עם סמים אחרים, ייתכן שלמשתמשים אין כל מושג שהם משתמשים במרכיב קטלני עד שזה מאוחר מדי.

ISO פותַח לראשונה על-ידי חברות התרופות בשנות ה-50 של המאה ה-20 כמשכך כאבים. השימוש בו הופסק עקב תופעות הלוואי המסוכנות הרבות שלו. החמורה ביותר מביניהן היא כשל נשימתי. ISO מופיע בצורה גבישית או כאבקה לבנה, אוף וייט או צהובה, שאפשר לערבב אותה עם הרואין או קוקאין כדי ליצור קוקטייל קטלני, או להפוך אותה לטבליות.

אבל אפילו זה לא מספר את כל הסיפור. מספר מקרי המוות כתוצאה ממנת-יתר שמעורבים בהם סמי מרץ כגון מתאמפטמין הולך וגדל בעיקר משום שמוסיפים אותם לאופיואידים הסינתטיים האלה.

אם מתברר שה-ISO גרוע כפי שהמומחים חוששים, התוצאות של הפצתו עלולות להיות הרסניות.

סמים סינתטיים נוצרים באמצעות השימוש בכימיקלים מעשה ידי אדם ולא במרכיבים טבעיים.
סמים סינתטיים נוצרים באמצעות השימוש בכימיקלים מעשה ידי אדם ולא במרכיבים טבעיים.