האמת על סמים סינתטיים
'המוסד לעולם נקי מסמים' ביפן מפריך את השקרים שמציגים את סמי הפיצוציות כ-"לא מזיקים"

מריחואנה סינתטית נקראת ביפן דאפו האבו – "סמים שמתחמקים מהחוק" – ושמה הלא מזיק עשוי להיות גורם משמעותי למודעות הציבורית הנמוכה להשפעות המזיקות שלה. עם זאת, מינואר ועד מאי 2012, דווחו יותר מ-100 ביקורים בחדרי מיון הקשורים לסמים סינתטיים.

במהלך קמפיין להעלאת מודעות הציבור לסכנות הסם, נאו מאזאקי, המנהלת של הסניף היפני של 'המוסד לעולם נקי מסמים', העריכה תחילה את הגישות כלפי הסם, במיוחד בקרב אנשים צעירים – המטרה העיקרית של יצרני הסם הסינתטי.

ביפן, סמים סינתטיים נמכרים על-ידי סוחרים במכונות מכירה.

סקר שנערך ב-2012 בקרב 6,150 תלמידים בחטיבות ביניים ותיכונים ברחבי טוקיו וסאיטאמה וקאנאגוואה השכנות מצא שהרבה תלמידים התייחסו להחזקה ולשימוש בסמים סינתטיים כ-"עניין של בחירה אישית" ו-"לא דבר רע אם זה לא מנוגד לחוק".

יתרה מכך, כמעט פי שניים יותר תלמידי חטיבת ביניים מאשר תלמידי תיכון דיווחו שהם השתמשו בסמים סינתטיים.

"אנשים צעירים יכולים לקנות סמים סינתטיים ברחוב, באינטרנט ואפילו במכונות המכירה שמחוץ לבתי-הספר שלהם", אמרה מאזאקי.

מאזאקי גילתה שחוסר ידע לגבי הסכנות של סמים סינתטיים היה בעיה לא רק עם התלמידים אלא גם עם המורים. "מורה אחד הפתיע אותי כשהוא אמר, 'חשבתי שזה בסדר לקחת את העשב, מאחר והוא נקרא עשב'."

מחקר נוסף על הידע של המורים על החומרים האלה חשף ש-30% לא יכלו להסביר את ההשפעות המזיקות של הסמים הסינתטיים, בעוד ש-63% אמרו שהם יכולים "להסביר באופן כללי" ו-84.4% שמחו מאוד ללמוד על הנזק של סמים סינתטיים.

מתנדבים של 'עולם ללא סמים' מגיעים למיליונים עם 'האמת על סמים' באמצעות הופעות ברדיו ובטלוויזיה שמשודרות ברחבי יפן.

בתגובה לכך, מאזאקי הגבירה את מאמציה להביא את האמת על סמים סינתטיים לתלמידים ולמורים גם יחד. היא שילבה כוחות עם הארגון הלאומי למניעת פשע 'התאחדות הביטחון יומיאורי לכל יפן', שמקושר לעיתון הגדול במדינה, 'יומיאורי שימבון'. באמצעות השותפות הזאת, תוכנית 'האמת על סמים' הפכה למרכיב רשמי בהצגות הנושא על-ידי הארגון בבתי-ספר.

באמצעות התוכניות שלהם, מאזאקי והמתנדבים שלה חילקו 2.4 מיליון חוברות של 'האמת על סמים', תיאמו 800 אירועים, והעבירו הרצאות ופרזנטציות של חינוך בנושא סמים לכ-50,000 תלמידים. המסר גם נשלח לציבור דרך הופעות בטלוויזיה הלאומית ופרסומים מודפסים עם תפוצה כוללת שעולה על 30 מיליון.

חבר בבית חברי המועצה של יפן, הירוטאקה אישיקאווה, פרסם הכרת תודה לפועלה של מאזאקי ו-'המוסד לעולם נקי מסמים' במניעת שימוש בסמים:

"כתוצאה מהפעילויות החינוכיות הנרחבות שלכם, הגנתם על אלפי אנשים צעירים מההשפעות הקטלניות של החומרים האלה שקודם לכן לא היו ידועות ... הפעולות שלכם תרמו באופן משמעותי לחיזוק האמצעים החינוכיים והמשפטיים כנגד ההפצה הנרחבת של הסמים הסינתטיים. תרומתכם רבת-הערך, שעזרה להגן על הנוער היפני מנזקי הסמים, צריכה לזכות לשבחים רבים".

– חבר בית חברי המועצה של יפן, הירוטאקה אישיקאווה
'המוסד לעולם נקי מסמים' ביפן הציג את 'האמת על סמים' ל-50,000 תלמידים ב-200 בתי-ספר.


עובדות
מבשלים סמים "חוקיים"

כדי להבין את המריחואנה הסינתטית וסמים סינתטיים אחרים, צריך להבין מהו "סם פיצוציות".

סם פיצוציות הוא גרסה סינתטית של סם לא חוקי. הרכבו הכימי שונה מעט כדי להתחמק מסיווגו כלא חוקי. זהו למעשה ניסוי של כימאי מחתרתי ליצור סם "חוקי" חדש.

כאשר הרשויות לאכיפת החוק מעדכנות את הסיווגים ומוציאות את הסם הסינתטי מחוץ לחוק, כימאים מחתרתיים יוצרים גרסה שונה נוספת ששוב חומקת מהסיווג של "לא חוקי". וכך המחזור חוזר על עצמו.



חינוך אפקטיבי בנושא סמים מציל חיים

תמוך ב-'מוסד לעולם נקי מסמים', ועזור להגן על חייהם של צעירים מההשפעות ההרסניות של סמים. התרומות שלך מאפשרות לנו לתת את החומרים החינוכיים שלנו ללא תשלום לבתי-ספר, ארגוני נוער וקבוצות ואנשים אחרים. התמיכה הנדיבה שלך עוזרת לחזק אנשים בעזרת העובדות שהם צריכים כדי לחיות חיים בריאים ללא סמים.